Professor i klinisk psykologi og psykologspesialist
«Identitet og eksistensiell sårbarhet – hos pasienter og behandlere»
Per-Einar Binder forsker innen narrativ identitet, endringsprosesser i psykoterapi og filosofisk psykologi. Spesialist i klinisk psykologi med fordypningsområdene klinisk barne- og ungdomspsykologi, voksenpsykologi og psykoterapi, tilknyttet klinikkavdeling for unge og voksne ved Institutt for klinisk psykologi. Fagbokforfatter, blant annet boken «Hvem er jeg? Om å finne og skape identitet.
Foredraget utforsker hvordan store livsbelastninger kan rokke ved menneskers grunnleggende opplevelse av egen identitet og eksistens. Vi ser nærmere på hvordan eksistensiell sårbarhet kommer til uttrykk i klinisk praksis – fra tap av mening og sammenheng, til endret opplevelse av selvet og relasjoner til andre. Hvordan kan klinikere gjenkjenne, forstå og møte eksistensiell sårbarhet hos mennesker som har opplevd omfattende livskriser eller traumer? Og hvordan kan klinikeren i disse møtene best ivareta seg selv og forholde seg til sin egen sårbarhet? Det legges særlig vekt på det anerkjenne sårbarheten som en del av den menneskelige erfaring.
Psykologspesialist
«Min skam»
Nadia Ansar er psykolog, spesialist i emosjonsfokusert terapi og spesialist i klinisk familiepsykologi. Hun er gift med politikeren Abid Raja. Ansar har de siste 19 årene jobbet som psykolog og prosjektleder i blant annet Alternativ til vold, i barne- og ungdomspsykiatrien, i familievernet, og som avdelingsleder i Blå Kors Kompasset. De siste 6 årene har hun jobbet ved Institutt for psykologisk rådgivning i Oslo og har nylig fullført en doktorgrad i emosjonsfokusert ferdighetstrening for foreldre, i regi av Norsk Institutt for Emosjonsfokusert terapi, Norges forskningsråd og Universitetet i Oslo. I 2023 gav hun ut boken “Min Skam” I boken bruker Nadia Ansar sin personlige og faglige stemme til å fortelle historien om den flinke minoritetsjentas kamp for å få lov til å være seg selv. Dette er en personlig historie om forventninger og løsrivelse.
I innlegget vil Nadia Ansar bruke både sin personlige og faglige stemme til å fortelle historien om den flinke minoritetsjentas kamp for å få lov til å være seg selv. Dette er en personlig historie om
forventninger og løsrivelse.
Professor i musikkterapi
«Deltakende musikkterapi for barn og unge med traumeerfaringer»
Viggo Krüger er professor ved universitetet i Bergen. Han har over 25 års erfaring innen arbeid med musikkterapi for barn og unge. De siste 6 årene har han fungert som både forskningsleder og førsteamanuensis ved Griegakademiets senter for musikkterapiforskning ved Universitetet i Bergen, samt ved NORCE (Norwegian Research Center).
Denne presentasjonen utforsker hvordan musikkterapi, forankret i barns menneskerettigheter slik de er formulert i FNs barnekonvensjon (UNCRC, 1989), med inspirasjon fra traumeinformert omsorg, kan bidra til å styrke deltakelse og beskyttelse for barn og unge med traumeerfaringer. Jeg legger vekt på hvordan samfunnsmusikkterapeutiske praksiser kan motvirke sosiale ulikheter, samtidig som de fremmer emosjonsregulering og sosial tilhørighet. Gjennom eksempler fra mitt arbeid som musikkterapeut og forsker, viser jeg hvordan musikkterapi kan skape inkluderende strukturer som legger til rette for barn og unges medvirkning. Presentasjonen fremhever musikkterapeutiske strategier som kan anvendes på tvers av faglige kontekster, og betydningen av å anerkjenne deltakernes kulturelle bakgrunn for å skape meningsfulle og relevante terapeutiske erfaringer. Særlig vektlegges hvordan kreative uttrykk som låtskriving og framføringer kan styrke barns stemme og deltakelse i egen helingsprosess.
Psykologspesialist og PhD/ forfatter, skribent, opplæringsansvarlig
«Hvorfor menneskemøtekompetanse?»
Heine Steinkopf har lang erfaring som kliniker fra spesialisthelsetjenesten og familiekontor. For tiden er han fagleder ved RVTS Sør.
Eva Dønnestad er opplæringsansvarlig for Menneskemøtekompetanse ved Universitetet i Agder. Hun holder også foredrag og worskshops i menneskemøtekompetanse for ansatte og ledere fra ulike arbeidsplasser.
Dønnestad er en erfaren skribent, journalist, foredragsholder, avis-spaltist, formidler, poet, tidligere P2-kåsør og mangeårig leder for fagformidling ved RVTS Sør.
Heine og Eva er Heine forfattere av Menneskemøteboken på Universitetsforlaget.
Fordi den vi ER, vår tilstedeværelse og evne til å bygge trygge og modige relasjoner er avgjørende i alt menneskemøtearbeid og omsorgsarbeid.
Etter flere tiårs erfaringer med livsfortellinger fra både barn, unge og voksne hjelpere, er det ofte møtet med et annet menneske som formidles som vendepunkt. Det er ikke metodikken eller testene på hva som er feil, som nevnes. Det er menneskemøtet.
Hvordan blir vi det blikket som rommer hele mennesker og styrker livskraften? Hvordan klarer vi å VÆRE til stede og stå i arbeidet? Vi skal ikke PRESTERE et menneskemøte, vi skal være der. Da må vi kjenne oss selv og vår verdi uavhengig av prestasjoner. Vi skal ikke være flinke, vi skal være til stede. Da må vi evne å koble oss på den andre, bygge relasjon og være opptatt av hvordan vi oppfattes av den andre. Da må vi bygge flokker som rommer forskjeller og evner å trene på kunsten å gjøre andre store.
Vi snakker om:
JEG-fortelling, selvrespekt, selvaktelse – ikke prestasjonsfokusert selvtillit. Om å sette livsfremmende grenser for å være tro mot verdier.
VI-fortelling – magien og styrken i verdige menneskemøter, hvordan koble seg på andre, hvordan bli et blikk det er godt for andre å være seg i
FLOKK fortelling – verdsetting av forskjeller, men likeverdige mennesker i fellesskapet
Menneskelighet i systemene. Romme det eksistensielle og menneskers søken etter mening og tilhørighet.
Psykologspesialist, RVTS Midt
«Helende historier. Bruk av livstidsperspektiv i traumebehandling med narrativ eksponeringsterapi»
Håkon Stenmark er faglig rådgiver, psykologspesialist og PhD. ved RVTS Midt. Han har i en årrekke jobbet med traumebehandling med bruk av ulike metoder som kognitiv terapi og narrativ eksponeringsterapi. Han er traumespesialist i bistandsorganisasjonen Victims Voice, og har deltatt i behandlingsprosjekter i land som Irak, Sri Lanka, Rwanda, Uganda og DRC. I 2014 fullførte han en doktorgrad om narrativ eksponeringsterapi i arbeid med traumatiserte flyktninger og asylsøkere.
Stenmark har vært benyttet som foreleser både på nasjonale og internasjonale konferanser, vært redaktør for fagbok om krisehåndtering og skrevet bokkapitler og fagartikler om traumebehandling.
Kommer
Erfaringsstemmer
Panelsamtale med George og Azdyne
George Salines er far til avdøde Lola Salines som ble skutt i Bataclan terroren i Paris. Han er utdannet lege og er medforfatter av boken «Vi har fortsatt ordene» som er et forsøk på få forebygge terror på tvers
Azdyne Amimour er far til Samy Amimour som var en av drapsmennene bak Bataclan-terroren i Paris og er medforfatter av boken: «Vi har fortsatt ordene». En historie om håp og vennskap i skyggen av Bataclan-terroren som er et forsøk på å forbygge terror på tvers.
På konferansen blir det en panelsamtale med George og Azdyne.
Litt over ett år etter at datteren til Georges Salines ble drept ble han kontaktet av en mann han ikke ventet å høre fra. Azdyne Amimour, faren til en av massedrapsmennene fra Bataclan. Han ville snakke. De møttes på en kafé i nærheten av Bastille-plassen, og han fortalte sin historie. Han ville forklare at familien hans ikke var en familie av terrorister, og at han selv ikke på noen måte delte sønnens ideer. Dialogen mellom de to fedrene ble til en bok. Il nous reste les mots, «Vi har fortsatt ordene», er et forsøk på å komme videre og forebygge på tvers.
– Det som motiverer meg sterkest i alt jeg gjør, det er forebygging. For å forhindre at unge mennesker blir involvert i terrorisme, må jeg forsøke å forstå hvordan det skjer, sier Salines.
Erfaringsstemme
Samtale med Irene Ueland
Irene Ueland er mor til avdøde Maren Ueland som ble drept av IS sympatisører i Atlasfjellene i 2018. Hun har de siste 21 årene vært administrerende leder for Biå Steinerbarnehage. Hun har også erfaring som naturfotograf og gallerist. Etter drapet på sin datter, opprettet hun Marengarden Peacebuilding Foundation hvor hun er styreleder.
På konferansen blir det en samtale med Irene om tapet av datteren.
Tre år etter Bataclan terroren erfarte norske Irene Ueland, at hennes datter blir halshogd av IS-sympatisører på ferie i Atlasfjellene i Marokko. Hun er et tilfeldig offer. Som følge av hendelsen startet hun organisasjonen Marengardens Peacebuilding Foundation på ettårsdagen etter drapet på sin datter. Målsetningen er å forebygge ekstremisme og terrorisme i Marens ånd. Irene mener at om man kan fremme urkraften i foreldreskap så kan man også skape en sterk motkraft til ekstremisme. Hun mener denne urkraften finnes både i naturen og i vår menneskelighet- og at den kan forene foreldreskap på tvers av en konflikt. I fjor erfarte hun å miste nok et barn, denne gangen til selvmord.
Klinisk spesialist i familieterapi og Pedagog med klinisk master i familieterapi
«Før var jeg mamma – hva er jeg nå?» – Kliniske erfaringer fra møtet med foreldre fratatt omsorgen i familievernet
Janne Vinkler Rasmussen jobber som klinisk spesialist i familieterapi ved Familievernkontoret i sør-Rogaland.
Kristi J. Solheim er Pedagog med klinisk master i familieterapi og jobber ved Familievernkontoret i sør-Rogaland.
Å bli fratatt omsorgen for barnet sitt er noe av det mest stigmatiserende foreldre kan oppleve. Prosessen omkring omsorgsovertakelsen oppleves traumatiserende for de fleste. I tillegg til sorgen og savnet over barnet, påvirkes også relasjoner og nettverket omkring foreldrene. Mange opplever utenforskap, marginalisering og økt fattigdom i etterkant av omsorgsovertakelsen. Disse erfaringene kan føre til traumereaksjoner og endring i identitet som ofte blir diagnostisert som varige personlighetstrekk.
I dette foredraget presenteres kliniske møter med foreldre fratatt omsorgen. Vi vil si noe om hvor forskjellig foreldrenes reaksjoner kan vise seg og hvordan disse kan utfordrer hjelpesystemet. Til sist en kort beskrivelse av hjelpsomme tilnærminger i møtet mellom foreldrene og terapeuten.
Psykolog, Skeiv Verden
«Skeive med minoritetsbakgrunn i møte med offentlige tjenester»
Anders Løkkeberg er utdannet psykolog ved Universitetet i Bergen og jobber i Skeiv Verden sitt helseteam. Skeiv Verden er en nasjonal interesseorganisasjon for LHBTIQ+ personer med minoritetsbakgrunn. De er en selvstendig, religiøs og partipolitisk uavhengig organisasjon som jobber målrettet for et samfunn der alle, uavhengig av sin etniske eller religiøse opprinnelse, kan leve ut sin seksuelle orientering, kjønnsidentitet eller kjønnsuttrykk uten å oppleve diskriminering.
Norske offentlige tjenester er rigget for å hjelpe de av oss som trenger det, men er tjenestene like tilgjengelige for alle deler av befolkningen? Foredraget vil ta for seg de utfordringene skeive med minoritetsbakgrunn møter i møte med offentlige tjenester, og hvordan tjenestene i større grad kan legge til rette for likeverdighet.
Psykologspesialist og forsker
«De tette båndene mellom gudsbilde, selvbilde og foreldrebilder»
Kari Halstensen er psykologspesialist og forsker. Hun har gjennom hele sitt yrkesliv hatt en særlig interesse for det som setter grunnleggende og varige spor i mennesker. Hva er det som preger et menneskeliv og former en personlighet? Hva bygger opp og hva bryter ned? Hva kan vi påvirke, og hva må vi akseptere? Spørsmål som disse har ledet henne inn i klinisk og teoretisk arbeid med relasjoner, følelser, språk, traumer, personlighetsforstyrrelser, depresjon, gruppeprosesser, eksistensiell psykologi og religion. Kari Halstensen har jobbet 18 år som kliniker og forsker ved Modum Bad. Dette ga klinisk erfaring særlig med depresjoner og traumelidelser. Videre har hun tatt doktorgrad på relasjonelle prosesser i psykoterapi. I rammen av PhD-prosjektet sitt har hun forsket både på depresjonsbehandling, språkets rolle i relasjonsdannelse og forholdet mellom religion og psykisk helse. Hun har klinisk videreutdanning både i gruppeanalyse og traumebehandling. I dag jobber Halstensen ved Oslo Universitetssykehus med et terapitilbud rettet mot personer som er dømt for seksuallovbrudd og som har høy tilbakefallsrisiko. Dette er at klinisk arbeid som på sin måte utfordrer spørsmålene om hva det vil si å være et menneske. Konsekvensene av at et menneske mister sin plass i fellesskapet kommer i et særlig skarpt lys i denne konteksten, og utfordrer til refleksjon over eksistensielle grunntema som mening, identitet, skyld, ansvar og skam.
Overalt der det finnes mennesker, finnes også religion i en eller annen form. I vår tid kan vi stadig finne religionenes tydelige tilstedeværelse både i hverdagslivet og i nyhetsbildet. Krigen mellom jøder og muslimer i Gaza preger nyhetssendingene. Og på en tur gjennom Oslo sentrum vil en se både kirker og moskeer, og i folkemengdene finnes det individer med hijab, turban, korssmykker eller andre trossymboler. Noen mennesker tror på noe større utenfor seg selv, andre gjør ikke det. Og atter andre finner ikke helt ut av hva de tror. Felles for alle, forskjellene til tross, er at vi stadig kommer i berøring med religion og tro i en eller annen form. Slik er det fordi religion og tro er en så sentral del av det menneskelige fellesskapet på så mange plan. Når vi ser religion og tro i dette perspektivet, vekkes et grunnleggende spørsmål: Hvorfor er det så mye følelser i religion og tro? Hvorfor kan noen mennesker gå til ekstreme ytterligheter drevet av tro, mens andre distanserer seg fra alt som har med tro å gjøre? Hvorfor er religion og tro en bekreftende og bærende kraft i noen menneskeliv, mens religion og tro kan være nedbrytende og ødeleggende for andre individer?
I dette foredraget undersøkes spørsmålene om troens og religionens plass i menneskers liv med utgangspunkt i etablerte psykologiske relasjonsteorier. Tro på gud innebærer ofte at mennesker utvikler en relasjon til gud. Sentrale muslimske, kristne og jødiske trossetninger inviterer også til et relasjonelt forhold til gud. Religionspsykologisk forskning har vist at psykologiske relasjonsteorier, som tilknytningsteori og objektrelsjonsteori, også har relevans for kunnskapen om menneskers relasjon til gud. Relasjoner til andre mennesker og relasjonen individet har til seg selv, har avgjørende innflytelse på hvordan et liv tar form og utvikles fra barndom til voksenliv. Foreldre eller andre primære omsorgspersoner setter spor etter seg hos barnet og påvirker hvordan barnets selvbilde tar form. Etter hvert vil også individets selvbilde ha innflytelse på de mentale bildene av foreldre. Når vi kan inkludere gudsrelasjonen i grunnleggende psykologiske teorier om tilknytning og objektrelasjoner, kan vi også se relasjonen til gud som en del av en prosess der foreldrebilder, selvbilder og gudsbilder påvirker hver andre gjensidig. Hvis den ene av disse to endres, endres de andre to også. Når tro kan forstås i lys av noe så grunnleggende i menneskers liv, får vi også en begynnende innsikt i hvorfor tro kan vekke så sterke følelser og få så stor innflytelse i et menneskeliv og i fellesskapene mennesker danner.